Štúrová 11, 811 02 Bratislava

EN

+421 910 506 055

Aký silný bude čínsky hlad po rope? Záleží od ceny suroviny

Aký silný bude čínsky hlad po rope? Záleží od ceny suroviny

Naposledy sme si stručne načrtli históriu čínskeho vytrvalého hladu po rope. Nás však zaujíma, ako sa tento hlad (a jeho vplyv na rovnováhu trhu s ropou) bude vyvíjať ďalej. 

Importné kvóty boli významne zvýšené, následne však obmedzené

Aký by mal byť ďalší vývoj? Tam by mali zohrať svoju úlohu relatívne naplnené kapacity zásobníkov a tiež importné kvóty. Od apríla do septembra 2020 vzrástli importy o 1,6 milióna barelov medziročne, teda o 17 %. Toto významne podporilo ceny ropy, keď mala ekonomika problém kvôli pandémii. Čína bola jediná krajina, ktorá dokázala medziročne zvýšiť importy. Spotreba však nerástla – ako sme už spomínali, veľké objemy išli do zásobníkov. Ceny boli výborné, 50 – 70 % zľavy medziročne má Čína najradšej. Súkromné rafinérie však musia dodržiavať importné kvóty (štátnych sa to, samozrejme, netýka). A celý objem kvót na rok 2020 sa vyčerpal už v septembri. V novembri Peking ohlásil, že súkromným rafinériám zvyšuje kvótu na rok 2021 o 20 % a to na 1 781 miliónov barelov (to znamená 4,9 milióna barelov denne), keďže boli spustené dve nové rafinérie s kapacitou 520-tisíc barelov ropy denne. V prvom balíku ešte v decembri sa autorizoval objem 900 miliónov barelov, čo je historické maximum pre prvú časť balíka kvót.

Importy sa v 1Q2021 rozbehli vo veľkom štýle a vzrástli o ďalší viac ako 1 milión barelov denne na medziročnej báze (viac ako 10 %). Domáci trh však začal byť zaplavený palivami a marže rafinérií sa zrútili. Vláda nariadila vyšetrovanie z dôvodu podozrenia na obchádzanie kvót a objem druhého balíka, ktorý bol autorizovaný v júni 2021, dosiahol len 257 miliónov barelov, čo je o 35 % menej, ako mohli súkromné rafinérie importovať o tomto čase pred rokom. Očakáva sa, že výpadok súkromných rafinérií nahradia štátne, takže celkový objem importov nemusí klesnúť. Pred začiatkom štvrtého kvartálu (teda v septembri) sa bude autorizovať posledný balík kvót a bude zaujímavé sledovať, či bude uvoľnená celá zvyšná kvóta, alebo nie (pretože vláda môže s kvótami urobiť, čo uzná za vhodné). Zostáva 624 miliónov barelov, ktoré ešte neboli autorizované. Vzhľadom na znížený objem druhého balíka je to objem, ktorý predstavuje trojnásobok tretieho balíka z roku 2020 (a ten bol ešte navyšovaný). Otázka znie, či potrebuje Čína s takmer plnými zásobníkmi držať doteraz nastavené silné tempo rastu importov, keď sa cena ropy Brent dostala nad 70 USD za barel.

Čína s plnými zásobníkmi si môže dovoliť počkať na nižšie ceny ropy

Po odpoveď by sme sa mohli pozrieť aj do histórie. Situáciu nám trochu komplikuje fakt, že keď sa naposledy dostávali ceny ropy nad 70 USD za barel, práve sa začínalo „dobrodružstvo“ s importmi s Iránu. Napriek tomu sa dá vidieť zaujímavá vec. Pozrime sa na situáciu cez polročné kĺzavé medziročné priemery (importov aj ceny ropy). Importy ropy do Číny sú totiž výrazne sezónne, väčšie objemy sa importujú na prelome rokov, počas leta objemy klesajú. Ako cena ropy rástla (polročný kĺzavý priemer sa dostal od medziročného rastu menej ako 20 % až k 40 %, vtedy cena kulminovala pri 80 USD za barel), tempo rastu importov kleslo o polovicu, z 800-tisíc medziročne na 400-tisíc barelov. To bolo od apríla do novembra 2018. Akonáhle začala cena ropy padať, tempo importov sa dostalo na nové maximá. To bolo od decembra 2018 do apríla 2019. Ďalšia silná vlna medziročného poklesu ropy prišla od júna do decembra 2020, kedy sa ceny ropy medziročne prepadli až o 40 %. Tempo rastu importov išlo až na dvojnásobok, zo 600-tisíc až na 1,2 milióna barelov denne. Od apríla 2021 však cena ropy medziročne neklesá a prvý raz od mája 2019. V máji už dokonca medziročne rástla, po prvýkrát za dva roky. Čo urobila Čína? Po prvýkrát za posledné roky (minimálne od roku 2014) znížila medziročné tempo importov. A to môže znamenať, že Čína nepotrebuje importovať ropu za každú cenu, pretože má viac ako dostatočné zásoby (a momentálne aj prezásobený trh s palivami). Preto môže čerpať zásoby a v prípade zaujímavejších cien ropy môže zásobníky opäť doplniť. Pretože, ako sme si už povedali, Čína je swingový importér. Ak niektorí obchodníci očakávajú, že čínsky dopyt sa teraz skokovo obnoví a opäť bude dosahovať podobné tempá rastu ako v 1Q, môžu byť sklamaní. Podobný rast importov, ako sme videli minulý rok, už pravdepodobne neuvidíme. Na druhej strane, v prípade výpredaja na trhoch s ropou má Čína určite pripravené nejaké tie úložné kapacity, kde sa zmestia desiatky miliónov barelov ropy – ak bude cena zaujímavá. História však naznačuje, že ceny ropy Brent na úrovni 70 USD za barel Čína za zaujímavé rozhodne nepovažuje.

Graf č. 1: Polročný kĺzavý priemer medziročného vývoja importov a ceny ropy Brent. Zdroje: dáta EIA spglobal.com, reuters.com, bloomberg.com, atlanticcouncil.rog na základe spracovanie CM Capital

Zdroje: EIA.gov, OPEC.org, oilprice.com, zawya.com, spglobal.com, reuters.com. Hlavný obrázok: arkansasonline.com